søndag den 30. december 2012

Surdej... Prøver igen!

Har fundet en ny opskrift på surdej, på www.brødet.dk, en såkaldt vandbaseret surdej:

5 dl vand
250 g hvedemel
200 g fuldkornsmel efter eget valg
50 g rugmel

Det hele er blevet rørt sammen i et stort patentglas, har stået 2 timer uden låg, og skal nu stå på køkkenbordet, med låg i 8 dage. Skal omrøres 2 gange daglig.
Se evt. en mere udførlig forklaring på hjemmesiden.

Krydser fingre for at det lykkes denne gang at få en surdej ud af det, så jeg kan komme igang med at bage en masse surdejsbrød.
Havde ønsket mig Claus Meyers "Bagebog" i julegave, men fik den ikke... Var så alligevel heldig og fik den som en ekstra gave igår :-) Den er fyldt med opskrifter på de lækreste brød og kager, og jeg kan slet ikke vente med at komme igang...måske jeg fik den med en bagtanke ;-)
Bogen indeholder også en hel masse teori og metode om hævning, meltyper, teknikker mm.

5 kommentarer:

Hh sagde ...

Jeg startede en surdej for 5 dage siden efter samme opskrift og den lover rigtig godt..

Den "gamle" surdej døde desværre i julen, men den havde jeg haft i mindst 3 mdr.

Hvis du bare holder dig til vejledningen kan det næsten ikke gå galt...

God bagning :-)

PS

tyvstarter på min i morgen på 6 dagen

Trine sagde ...

Hej søs! Håber det bedste og glæder mig til at høre mere om det, måske jeg også skulle prøve :-) Knus

Trine sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Rikke sagde ...

Tak for det :-) Godt med lidt opbakning ;-)

Rikke sagde ...

Hej sis...ja du skal !!! :-)